Wegen in de Westfjorden, hoe zit dat nou precies?
Wanneer je je verdiept in een reis naar de Westfjorden dan merk je dat er best veel te doen is rondom de conditie en de begaanbaarheid van de wegen in dit deel van IJsland. Bekend bij iedereen is dat een groot deel van de wegen in de Westfjorden onverhard is. Over bepaalde stukken van deze onverharde wegen gaan de wildste verhalen in het rond. Zo werden diverse wegen in de Westfjorden nerve-racking, craaaazy en narrow and steep genoemd toen ik voor mijn reis naar IJsland in Facebook groepen eens rond vroeg of iemand ervaring had. Zelfs bewoners van het gebied raadde me aan om na half oktober niet meer die kant op te komen vanwege onbegaanbare wegen. Dit werd door een aantal andere “ervaringsdeskundigen” weer ontkracht. Om het allemaal nog onduidelijker te maken :-) Inmiddels heb ik mijn eigen Westfjorden roadtrip achter de rug (half oktober) en kan ik je precies vertellen hoe het zit met de begaanbaarheid van de wegen in dit deel van IJsland.
Let op: De verkeerssituatie in de Westfjorden is veranderd. Door een nieuwe tunnel zijn er mogelijkheden om ook in de winter de Westfjorden rond te rijden. Lees hier meer over de nieuwe Dýrafjarðargöng tunnel in de Westfjorden.
- De wegen in de Westfjorden
- Onderhoud en conditie van de wegen
- Wanneer zijn de wegen in de Westfjorden begaanbaar?
- Road 645, Drangsnesvegur (Norðurfjörður)
- Road 61, Djúpavegur (noordelijke Westfjorden)
- Road 61 Vestfirðir tunnel
- Road 626, Vestfjarðavegur (zuidelijke Westfjorden)
- De onverharde gedeeltes van road 60
- De twee bergpassen op road 60
- Nieuwe tunnel tussen Dýrafjörður en Arnarfjörður
- Heb je een 4×4 nodig in de Westfjorden?
- Conditie onverharde wegen in Westfjorden in het algemeen
De wegen in de Westfjorden
Als je de Westfjorden gaat bezoeken is de kans groot dat je een rondje rijdt. Over het algemeen zal iedere bezoeker road 61 en road 60 rijden, aangezien die twee bij elkaar een soort ringweg vormen in het gebied. Al langere tijd wordt deze rondweg in de Westfjorden Ring Road 2 genoemd en vanaf oktober 2020 wordt het ook als zodanig gepromoot. Je zult meerdere keren van de route afwijken voor het bezoeken van bepaalde plekken, om vervolgens de route weer te vervolgen. In het binnenland heb je dan nog de F-wegen, die alleen begaanbaar zijn voor vier wiel aangedreven terreinwagens. Op zich zijn de wegen in de Westfjorden dus heel goed begaanbaar, ook voor personenauto’s.
Onderhoud en conditie van de wegen
In de Westfjorden worden surveillance diensten gebruikt om de wegen te controleren. Ook staan er op veel plekken camera’s die de conditie van de wegen doorgeven aan Road.is. Super handig want het weer kan hier van het ene op het andere moment zo maar omslaan. De camera’s registreren ook hoeveel auto’s er passeren en hoe lang het geleden is dat de laatste auto voorbij kwam. Dit alles kun je terug zien op Road.is. Het onderhoud van de wegen verschilt per weg en per plek. Over het algemeen worden de geasfalteerde wegen in het winterseizoen dagelijks onderhouden. Bij sneeuwval komt er dus een sneeuwschuiver langs en er wordt voor gezorgd dat de weg begaanbaar blijft.
Bij onverharde wegen is dat anders. Het is van het weer afhankelijk of de wegen begaanbaar zijn. Op een aantal onverharde wegen wordt een paar keer per week sneeuw weg geschoven als het nodig is, maar er zijn ook wegen waar in de wintermaanden helemaal geen winterdienst is. Zo is road 60 tussen Þingeyri en Flókalundur over het algemeen gesloten van november tot april. Op dit stuk is geen winterdienst, er wordt dus geen sneeuw aan de kant geschoven. In de wintermaanden is het dan ook meestal niet mogelijk om bij Dynjandi te komen. Tot nu toe dan, want vanaf medio 2020 wordt een nieuwe tunnel geopend, hierover kun je verderop in dit artikel meer lezen. Wellicht biedt dit nieuwe mogelijkheden voor de winterperiode.
Komende tijd gaat er het een en ander veranderen in de Westfjorden. Zo is de nieuwe tunnel tussen Arnarfjörður met Dýrafjörður inmiddels geopend en worden onverharde delen van road 60 geasfalteerd. IJsland gaat de route door de Westfjorden nieuwe leven inblazen en officieel wordt het dan ook de tweede rondweg van het land: Iceland Ring Road 2.
Wanneer zijn de wegen in de Westfjorden begaanbaar?
In de zomermaanden zijn de wegen in de Westfjorden goed begaanbaar. In de wintermaanden zijn verschillende wegen afgesloten doordat er geen winterdienst is (zoals een deel van road 60). Wij hebben veel geluk halverwege de maand oktober. Een week voor ons vertrek werd er op Road.is aangegeven dat veel wegen glad waren door sneeuw en ijs en dat het op bepaalde plekken extreem glad was. Het is echt belangrijk om elke keer voor je op pad gaat Road.is te checken hoe de conditie van de wegen is. Niet alleen sneeuw en ijs kunnen voor problemen zorgen, ook sneeuw- en zandstormen komen vaak voor in IJsland. En geloof me, tijdens zo’n storm is het niet fijn om net bovenop een bergpas te rijden. Niet voor jezelf maar ook niet voor de huurauto.
Tip: check bij de autoverhuur of je verzekerd bent voor stormschade!
Road 645, Drangsnesvegur (Norðurfjörður)
Wil je de hete bronnen van Drangsnes en Gvendarlaug in Norðurfjörður bezoeken dan moet je road 645 volgen vanaf road 61. Road 645 is een prachtige, goed geasfalteerde weg langs het water tot iets voorbij Drangsnes. Wanneer je na Drangsnes richting Gvendarlaug wilt rijden en dit in Google Maps aangeeft word je teruggestuurd over road 645 naar Gvendarlaug. Echter neemt het net zo veel tijd in beslag wanneer je over road 645 door rijdt naar deze bestemming toe. Vanaf Drangsnes is road 645 onverhard, dat zal de reden zijn dat Google Maps je de andere kant op stuurt. Road 645 vanaf Drangsnes naar Gvenderlaug is heel goed te rijden. De weg blijft laag en je komt geen steile stukken of heftige bochten tegen. Een aanrader dus om vanaf Drangsnes road 645 verder te rijden in plaats van dezelfde weg terug te pakken. Vanaf Gvendarlaug is road 643 terug naar road 61 geasfalteerd. Kijk hier voor meer informatie over de Gvendarlaug hot pools.
Lees hier welke route door de Westfjorden ik precies reed.
Road 61, Djúpavegur (noordelijke Westfjorden)
Road 61 in het noorden van de Westfjorden is voor het grootste gedeelte geasfalteerd en verkeert in goede staat. Vanaf Hólmavík rij je eerst over Steingrimsfjörðurheiði heath, een pas waar het landschap doet denken aan de Schotse Hooglanden. De weg is hier perfect en de vergezichten zijn adembenemend. Je merkt wel goed dat het bovenop zo’n bergpas hard waait. En dan hebben wij nog de perfecte omstandigheden. Als het écht stormt kan het hier boven behoorlijk tekeer gaan.
Onverhard is alleen het gedeelte rond het fjord Mjóifjörður. Het begin van de weg is goed te doen maar na de bocht wordt het behoorlijk smal en gaat het best steil omhoog. Je kunt dit onverharde gedeelte van road 61 links laten liggen en de brug over het fjord pakken. Voor een bezoek aan Hörgshliðarlaug hot pool en/of Heydalur hot pool ontkom je er echter niet aan om dit onverharde gedeelte van road 61 te rijden.
Road 61 Vestfirðir tunnel
Tussen Ísafjörður en Flateyri ligt de 9 kilometer lange tunnel Vestfirðir tunnel (Vestfjarðagöng). De tunnel zorgt ervoor dat je de erboven gelegen Breiðadalsheiði pas kunt ontwijken. De tunnel is een beetje anders dan hoe wij tunnels kennen. Hij begint met 2 banen vanuit Ísafjörður. Halverwege wordt het 1 baan, waarbij verkeer uit Flateyri voorrang heeft. Verkeer vanuit Ísafjörður kan de voorrang geven door even te stil te staan op hiervoor bestemde havens aan de zijkant van de tunnel.
Road 626, Vestfjarðavegur (zuidelijke Westfjorden)
Road 626 is de weg waar het meest over gediscussieerd wordt. Het is namelijk altijd onduidelijk of het gedeelte tussen Þingeyri en Flókalundur begaanbaar is of niet. Er is niemand die dat vooraf kan vertellen, aangezien het iedere dag weer afhankelijk is van de weersomstandigheden. Om deze reden wordt aangehouden dat de weg niet begaanbaar is in de wintermaanden, ruw genomen van eind oktober tot eind april. Vooral voor deze weg geldt dus: check de conditie voor je hem gaat rijden op Road.is.
Wij hebben half oktober perfecte weer condities. Het is helder en een paar graden boven 0. Een week voor ons verblijf in de Westfjorden werd aangegeven dat road 626 op bepaalde plekken extreem glad was. Op de dag dat wij de weg rijden staat hij oranje gekleurd weergegeven op de kaart van Road.is, wat betekent dat er “spots of ice” aanwezig zijn. We zien welgeteld 1 plek met ijs op de weg liggen, die niet eens noemenswaardig is. Mazzel dus!
De onverharde gedeeltes van road 60
Naast de onzekerheid over de weersomstandigheden is het onduidelijk welke gedeeltes van road 60 nou wél en welke gedeeltes niet geasfalteerd zijn. Hier komt het: road 626 (voorheen ook road 60, sinds opening nieuwe tunnel heeft dit gedeelte de naam road 626 gekregen) is onverhard (gravel) tussen Þingeyri en Flókalundur (Hrafnseyrarheiði heath). Tussen Flókalundur en (iets na) Gufudalur is de weg geasfalteerd. Het gedeelte tussen Gufudalur en de Djúpidalur vallei is weer onverhard, erg hobbelig en bevat pittige steile bochten waar je tegenliggers lastig aan ziet komen. Uiteraard is de weg in de tunnel tussen Þingeyri en Dynjandi ook geasfalteerd.
Lees meer over de nieuwe tunnel: Iceland Ring Road 2
De twee bergpassen op road 60
Hrafnseyrarheiði heath en Dynjandisheiði heath zijn de meest heikele punten op road 60. Zoals hierboven al vermeld heeft Hrafnseyrarheiði heath sinds de opening van de nieuwe tunnel een nieuwe naam gekregen: road 626. Hier kan het werkelijk spoken als we de verhalen moeten geloven. En dat doen we, want zelfs met onze perfecte weersomstandigheden staat er behoorlijk veel wind bovenop de passen. Toch vind ik deze bergpassen van road 60 prima te rijden. De weg is op de meeste stukken best breed, geen problemen dus met tegenliggers. Je komt trouwens maar weinig andere auto’s tegen, zeker in deze tijd van het jaar. De meest “pittige” stukken vind ik de klim naar Hrafnseyrarheiði heath vanaf Þingeyri en het stuk tussen Gufudalur en de Djúpidalur vallei. Maar ik zet het woord pittig tussen haakjes, want écht spannende momenten maken wij niet mee.
Nieuwe tunnel tussen Dýrafjörður en Arnarfjörður
In oktober 2020 is de nieuwe tunnel tussen Dýrafjörður en Arnarfjörður in gebruik genomen. Door te kiezen voor de 5700 meter lange tunnel kun je de bergpas Hrafnseyrarheiði heath links laten liggen. Inwoners van Þingeyri zijn in de winter dan niet meer afhankelijk van de conditie van de bergpassen en Dynjandi kan ook in de wintermaanden goed worden bezocht. Lees hier alles over de Dýrafjarðargöng tunnel.
Heb je een 4×4 nodig in de Westfjorden?
Bovengenoemde wegen kun je in de zomermaanden prima in een twee wiel aangedreven auto rijden. Toch ben ik blij dat wij een vier wiel aangedreven auto hebben. Het zorgt, vooral op de steile stukken, toch voor meer grip waardoor je zekerder achter het stuur zit. Let wel op dat je met een 4×4 personenauto niet de F-wegen pakt, je bent dan namelijk niet verzekerd voor schade. Wil je echt de binnenlanden in en over F-wegen rijden dan heb je een 4×4 terreinwagen nodig, waarmee je ook rivieren kunt oversteken. Banden met spikes mogen door inwoners van IJsland pas vanaf november worden gebruikt. Onder huurauto’s mogen banden met spikes ook al in oktober gebruikt worden. Zijn de weersvoorspellingen niet zo goed dan kan het een verstandige keuze zijn alsnog een winterpakket bij te boeken in de maand oktober.
Lees ook: Snaefellsnes, IJsland in het klein
Conditie onverharde wegen in Westfjorden in het algemeen
Met goede weersomstandigheden zijn de onverharde gedeeltes van road 60, road 61 en road 645 prima te rijden. Ik kan natuurlijk niets zeggen over de omstandigheden met slecht weer. Ik kan me voorstellen dat de situatie verandert wanneer er veel regen valt, het sneeuwt of wanneer het stormt. Maar dat geldt eigenlijk voor alle wegen in IJsland. Ik zou zeggen: goed Road.is in de gaten houden, echt elke dag voor vertrek even je route checken. En dan gewoon lekker die ringweg 2 in de Westfjorden rond rijden, het is zeker de moeite waard.