Review: Thule AllTrail 18L, lichte rugzak (en gebruiken als cameratas)

Als we met het gezin naar Bali gaan vinden we het fijn als iedereen een eigen rugzak mee heeft. We zitten in het vliegtuig helaas niet naast elkaar, dus zo hebben we wél allemaal onze eigen spulletjes bij de hand. Van Thule krijgen we de nieuwe Alltrail 18 liter mee op reis. Aangezien ik zelf mijn cameratas al mee heb pakt mijn zoon de Alltrail in. In dit artikel deel ik graag onze Thule Alltrail 18L ervaring met je.

Draagcomfort

Als we op Bali zijn draag ik de Thule Alltrail zelf niet, ik loop immers met m’n zware cameratas. Een beetje jaloers ben ik wel; de Alltrail ziet er meteen al heel comfortabel uit. En als ik hem zo nu en dan eens optil van de grond merk ik dat de rugzak erg licht is. Ik maak al snel nieuwe plannen voor deze rugzak, voor als we thuis komen. Ik denk namelijk dat mijn camera cube er in past. Wie weet kan ik de Alltrail dan ook wel eens gebruiken als cameratas, als ik niet al te veel apparatuur mee op pad wil nemen.

Mijn zoon en ook mijn man vinden deze rugzak van Thule heerlijk dragen. De schouderbanden zitten lekker en ook al maken ze het borstbandje eigenlijk altijd dicht, zonder blijven de schouderbanden ook goed op z’n plek.

Binnenkant van de Alltrail 18L

Je kunt verrassend veel kwijt in de Alltrail 18L. Er is één groot vak en een apart vak voor een waterzak, die je aan het clipje bovenin kunt bevestigen. Wij hebben geen waterzak mee, flesjes water passen heel goed in de lekker diepe zijvakken. Op de voorkant van de tas zit nog een vakje. De kleine rits doet vermoeden dat het om een klein vakje gaat, maar er past echt veel in. Ik zie dat de mannen er eigenlijk een beetje te veel in doen, waardoor de voorkant van de tas erg zwaar wordt en meteen naar beneden stort als de tas helemaal open gaat. Zelf zou ik hier alleen kleine, lichte spulletjes in opbergen. Handig: in dit vakje zit een clipje waar je een sleutel aan kunt bevestigen. Super, want zo hoef je niet te grabbelen in het vak en raak je de sleutel ook niet kwijt.

Regenhoes

Een regenhoes komt met de tas mee. Dat wist ik vooraf niet, ik zag hem ineens in een vakje binnenin de tas zitten. Heel fijn, als je namelijk overvallen wordt door een regenbui is het handig als je je spullen kunt beschermen tegen water.

Riempjes en nog meer riempjes

Aan de Alltrail zit een smalle heupriem bevestigd. Draag je de tas liever zonder heupriem en hou je niet van losse riempjes aan je tas? Dan kun je ze gemakkelijk verwijderen. Ook zitten er boven de zijvakken riempjes. Deze kun je goed gebruiken als je wandelstokken aan de tas wilt bevestigen. Wij gebruiken de riempjes ook vaak om jasjes en vesten mee vast te maken. Dat bungelt dan wel aan je tas, maar je hebt er zelf geen last van. Ik hou van riempjes!

Aan beide kanten van de tas, naast de zijvakken, zijn ook kleine lusjes te vinden. Koop een (elastisch) koord en haal deze zigzaggend door de lusjes heen. Dan kun je ook op deze plek iets meedragen, bijvoorbeeld een regenjasje.

Thule Alltrail 18 liter voor op reis Reislegende

De Thule Alltrail 18L gebruiken als cameratas

Zodra we thuis komen confisqueer ik de Alltrail en maak ik hem klaar om mee te nemen op reis naar Sicilië. Ik pak de camera cube uit mijn Wandrd Prvke (21L) en deze past precies in de Alltrail. In de cube kan ik mooi twee lenzen kwijt, die niet de volledige hoogte van de cube in beslag nemen. Zo kan ik de camera zelf (met daarop een kleine lens) bovenop in de cube leggen. Voelt goed steady aan allemaal!

Peak Design Capture Clip

Ik bevestig mijn Peak Design Capture camera clip aan een van de schouderriemen, dit past ook perfect. Ook voelt het goed en stevig, als ik de tas op mijn rug heb en de camera in de clip bevestig. Zelfs met een zwaardere lens! Wel heb ik het borstriempje dan dicht, voor extra stevigheid.

Statief mee?

Wil je ook nog een klein statief meenemen op reis? Dat kan ook met deze tas. Over de riempjes boven de zijvakken kon je hierboven al lezen, deze kun je ook gebruiken voor het vastmaken van een statief. Een van de drie poten kun je in het lusje prikken onder het zijvak. Eigenlijk hetzelfde als bij wandelstokken. Ik zou wel kiezen voor een heel lichtgewicht statief, feit blijft natuurlijk dat deze rugzak eigenlijk niet gemaakt is voor het dragen van zwaar geschut.

Mijn ervaring met de Thule Alltrail 18L

Na mijn Sicilië trip ben ik echt fan van deze Thule tas. De grootste voordelen vind ik het gewicht (0.6kg) en de afmetingen (27 x 19 x 50 cm). In verhouding is de tas smal, maar wel lekker hoog. En dat vind ik fijner dan een tas die laag en breed is. Een verademing, om deze tas mee te nemen op reis wanneer er niet al te veel camera apparatuur mee gaat. Hij is licht, draagt lekker en de camera cube past er precies in. De Alltrail is er ook in 22 liter en in 25 liter. Wellicht zijn deze grotere mater nóg handiger, dan heb je net wat meer ruimte bovenop en om de camera cube heen. Kun je nog wat kleding naast de cube kwijt er plat opgevouwen ervoor. Of een etui met wat kleine benodigdheden voor mijn camera (accu’s, opladers, geheugenkaartjes etc.)

Een lichte rugzak omtoveren tot cameratas

Een dergelijke rugzak gebruiken als cameratas? Dan valt of staat het met de camera cube die je gebruikt. Past de camera apparatuur mooi in de cube en past de cube goed in een fijne, lichte rugzak? Dan kun je gemakkelijk een “normale” rugzak omtoveren tot cameratas. Draagt in veel gevallen prettiger, is handzamer en vooral veel lichter. En dat is dan weer fijn voor onze rug!

Thule Alltrail 18L Reislegende
Dit artikel bevat affiliate linkjes. Als je doorklikt en een aankoop doet, ontvangen wij een kleine commissie. Dit kost jou echter niets; de verkopende partij neemt deze commissie voor zijn rekening. Blij met de informatie die je in dit artikel gevonden hebt? Dan zijn we dankbaar als je je vliegticket, accommodatie of huurauto boekt via één van onze linkjes. Voor nu: veel leesplezier!