Öxi pass road 939 in Oost-IJsland, bergpas voor mensen met steel nerves
In IJsland zijn vele bergpassen te vinden, waarvan er een aantal behoorlijk uitdagend zijn. Eerder reed ik bijvoorbeeld road 626 in de Westfjorden, een bergpas met de naam Hrafnseyrarheiði. Bij slechte weersomstandigheden is deze bergpas in de Westfjorden van IJsland echte no-go, maar in ons geval met mooi weer één groot feest met waanzinnige vergezichten. Tijdens mijn laatste bezoek aan Austfirðir (Oost-IJsland) rij ik onder meer de S94 naar Borgarfjörður Eystri en ben ik ook heel benieuwd naar de Öxi pass (road 939), ofwel Axarvegur. Beiden staan bij mij inmiddels op de lijst met must-see bezienswaardigheden in Oost-IJsland.
Öxi pass, shortcut van Berufjörður naar Egilsstaðir
Öxi road 939 is een bijna 20 kilometer lange, onverharde bergpas over de Breiðdalsheiði hoogvlakte. Het is een kortere route van Berufjörður naar Egilsstaðir (71 kilometer) ten opzichte van ring road 1 langs de kust blijven volgen (143 kilometer). Nu ben ik zelf van mening dat je in IJsland geen kortere routes zou moeten opzoeken om de reistijd te verkorten. Maar natuurlijk wel om een andere omgeving te zien. Helaas is Öxi road 939 op onze heenweg afgesloten wegens slechte weersomstandigheden. We volgen dus ring road 1 richting Egilsstaðir. Geen straf overigens, want op deze route rijden we door de mooie Fagridalur Valley (vertaling: beautiful valley) en die had ik zeker niet willen missen.
Road 939 over Breiðdalsheiði hoogvlakte
Tijdens ons verblijf in de oostfjorden van IJsland verblijven we in Seyðisfjörður, spotten we puffins in Borgarfjörður Eystri, nemen we een kijkje bij Stuðlagil Canyon, genieten we van thermaal water in Vök Baths en van andere hot pools in de oostfjorden van IJsland. Als het tijd is om weer richting het zuiden te gaan zien we dat Öxi road 939 open is. Vanaf Egilsstaðir pakken we road 95 langs het Skriðdalur ravijn en later slaan we rechtsaf road 939 op. Het is meteen ontzettend mistig, ik heb maar weinig meters zicht. Veel van de omgeving zien we dus niet. Misschien maar goed ook, want ik moet me echt op de weg concentreren. De onverharde weg is smal, vol met putten en heeft veel blinde bochten en blinde heuvels. Bij iedere bocht of heuvel is het spannend of er een tegenligger aankomt en dat zorgt voor gezonde spanning. Hoe hoger we komen, hoe meer sneeuw we zien liggen. Inmiddels is het niet alleen mistig maar sneeuwt het ook. Zo nu en dan even snel de auto uit en proberen wat foto’s te maken zonder grote sneeuwvlokken in beeld.
Af en toe hebben we wat meer zicht en voelen we ons immens klein door de enorme bergmassa’s om ons heen. Overal komen waterstromen de berg af, waarschijnlijk hebben deze watervallen niet eens een naam. Wat een weg weer dit, prachtig! Ergens passeren we een waterval met naam: Haenubrekkufoss. We zien geen aanduiding en door de dichte mist zien we hem helaas ook niet liggen.
Folaldafoss, 20 meter hoge waterval langs road 939
De bekende waterval Folaldafoss zien we gelukkig wel goed liggen. Het lijkt iets op te klaren, alhoewel er best veel sneeuwvlokken naar beneden dwarrelen. De 20 meter hoge Folaldafoss stort in één keer naar beneden in een waterpool. Ik kan me zo maar voorstellen dat de waterpool met zonnig weer mooi blauw kleurt. Het water komt terecht in Berufjarðará, de rivier die we de hele Öxi route al naast ons door het landschap zien kronkelen. Bij goed weer kun je hier wel even vertoeven. Iets lekker mee, zitten op een steen en kijken hoe het water van de Folaldafoss naar beneden stort. Even in het moment blijven zeg maar!
In welke richting road 939, de Öxi pass rijden?
De putten in de weg lijken vooral veel aan de noordelijke kant van de bergpas voor te komen, in het zuidelijke deel lijkt het minder te zijn en daar vind ik de weg iets beter. Hier vind je echter meer blinde bochten en het hellingspercentage (voor ons naar beneden) tikt hier de 20% aan. Een reden waarom ik zou aanraden om road 939 van noord naar zuid te pakken in plaats van andersom. Dan kun je de meest steile hellingen naar beneden rijden in plaats van naar boven. Ook denk ik dat het indrukwekkender is om Berufjörður al van een afstand te zien liggen, om hier op af te rijden. Maar helemaal goed hierover oordelen kan ik helaas niet, omdat het bij ons in het noordelijke deel van Öxi mistig is en ik dus niet goed weet hoe het landschap daar is.
Öxi pass road 939 of toch maar ring road 1?
Road 939 is geen F-road, een 4×4 om deze weg te rijden is dus geen noodzaak. Heb je hoogtevrees, ben je angstig op de weg of rij je niet graag bij slecht zicht? Dan zou ik de Öxi pas links laten liggen. Het kan namelijk mooi weer zijn als je aan de bergpas begint, maar ergens halverwege kun je zo maar in heel andere weersomstandigheden terecht komen. Geen probleem als je zelfverzekerd achter het stuur zit, maar als je bij de gedachte hieraan al last van rillingen krijgt zou ik lekker ring road 1 pakken. De weg is smal en dat is op rechte stukken niet zo erg. Maar in steile bochten waar je eventuele tegenliggers niet aan ziet komen is dat minder fijn. Helemaal als er geen vangrails aanwezig zijn. Zoek je online naar informatie over Öxi dan zijn de berichten hier en daar misschien wat overtrokken. Feit blijft dat steel nerves bij zulk soort wegen toch wel van pas komen.
IJsland blijft indrukwekkend
Het is wel een partijtje indrukkend zeg, deze Öxi bergpas in het oosten van IJsland. De landschappen in dit land laten me iedere keer weer versteld staan. Ik krijg er maar niet genoeg van. Geregeld denk je dat het niet indrukwekkender kan maar steeds weer worden eerdere vergezichten overtroffen. Iets wat me steeds bij blijft na een bezoek aan IJsland, het gevoel zó klein en nietig te zijn. En een beetje intimiderend is het ook wel allemaal. Ik kan het niet zo goed uitleggen!
De huurauto van Sunny Cars kan na de Öxi pass meteen de wasstraat in. Aan het einde van de rit zit de modder zelfs op de ruiten van de auto. Gelukkig heeft Sunny Cars een all-in formule, waarmee je altijd voor alles verzekerd bent. Een fijn gevoel wanneer je bergpassen als deze trotseert.